Konsult inom hållbart resande, Kummelo
Värdeskapande stadsplanering genom satsningar på aktiv mobilitet? Vad vinner vi på att fler går och cyklar?
Linda är planeringsarkitekt och har under lång tid arbetat med frågor kring hållbarhet och trafik, både i kommunal verksamhet och som konsult. Hon är särskilt intresserad av cykeltrafikens stora potential till värdeskapande i stadsbyggandet. Linda har varit projektledare för Stockholms Cykelplan 2012, för Oslos Cykelstrategi 2015-2025 samt arbetat med en Handbok för ökad cykling i mindre städer för Region Skåne. Hon har även arbetat med studier av Stockholms bostadspotential och stadskvalitetsstudier i Stockholm och Köpenhamn.
Hur ska man utforma stadsplaneringen för att fler ska vilja och kunna ta sig fram på mer hållbara sätt, som exempelvis med cykel?
Finns en väl utbyggd och kvalitativ infrastruktur anpassad för cyklister så väljer fler att cykla. Så enkelt är det. I stadsplaneringen är det inte svårt att skriva att ”cykeltrafiken skall prioriteras” i olika planer, utan att prioritera på riktigt, när det byggs nytt eller när gator ska byggas om. Andra trafikslags behov av yta och framkomlighet har under en lång tid haft en högre prioritet och den cykelinfrastruktur som har byggts har varit undermålig. Det innebär att vi i stadsplaneringen både behöver ”rätta till” gamla synder, men också att tänka rätt när vi bygger nytt. Det handlar om utformningen av cykelbanor: mått och material, hur dessa förhåller sig till annan trafik, var de lokaliseras i förhållande till målpunkter. Det handlar också cykelparkeringar som håller måttet: cyklar ser olika ut, används på olika sätt och cyklisternas parkeringsbehov ser olika ut.
I vissa kommuner sjunker andelen resor med cykel. Hur mycket kan man påverka och vända den utvecklingen?
Att andelen resor som görs med cykel sjunker i många städer, och specifikt att andelen barn som cyklar minskar, är en jätteutmaning särskilt ur ett hälsoperspektiv. Mycket beror på att cykeln på många platser inte står sig i konkurrensen. Det har länge planerats och byggts för bilen vilket gör att det inte upplevs vare sig säkert eller effektivt att cykla. Många vuxna väljer då bort cykeln, både för sig själva och för sina barn. Vi står idag i samma läge som Europas stora cykelstäder Köpenhamn och Amsterdam gjorde för decennier sedan, när cykelsiffrorna var vikande men beslut togs om att vända den trenden. Köpenhamn har höjt sin andel cykelresor från tio procent till femtio procent sedan 80-talet. Det är en uppförsbacke att göra om-göra rätt, men med mod och beslutsamhet kan trenden absolut vändas.